CCOO del Hábitat | 19 abril 2024.

Netejadores de centres de gent gran denuncien sobrecàrrega i impagaments

CCOO de Construcció i Serveis de País Valencià alerta de l'abandonament, els impagaments reiterats i la creixent sobrecàrrega de treball que pateixen les netejadores de les residències de majors d'Alacant Juan XXIII i de Torrevella

21/12/2020.
    Netejadores de centres de gent gran denuncien sobrecàrrega i impagaments

CCOO de Construcció i Serveis de País Valencià no dóna crèdit a l'abandó de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat, deixant a la seva sort a les treballadores de neteja d'ambdós centres residencials.

Les treballadores de la Residència de Majors Alacant vénen patint des de fa anys una important sobrecàrrega de treball, que ha provocat un augment de baixes per afeccions musculoesquelètiques, depressió, ansietat, etc. L'escassetat de personal al servei esdevé directament de l'aplicació d'un plec de condicions obsolet i que no reflecteix les necessitats reals d'aquest centre de treball.

El febrer d'aquest any, i després d'haver licitat el nou plec que anava a regir el servei, la Conselleria va desistir de la mateixa al·legant que hi havia un error en la determinació de l'nombre de treballadores exigit. En aquest plec es va estipular la necessitat de completar la plantilla fins a 41 treballadores, xifra necessària per dur a terme la prestació de servei amb la qualitat requerida.

En conseqüència, la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives va retirar el plec de condicions publicat però, fins ara, no ha elaborat un nou plec, de manera que el servei segueix amb les exigències de l'anterior plec, ja expirat i obsolet, amb una plantilla molt inferior a aquesta xifra.

Des de la representació legal de les treballadores pertanyent a CCOO de Construcció i Serveis de País Valencià s'han remès nombrosos escrits a la Conselleria en qüestió, fins i tot directament a la consellera Mònica Oltra, sense que fins a la data s'hagi rebut cap resposta ni notícia a l'respecte .

Cal destacar el paper fonamental que juga un servei tan essencial com la neteja en un centre tan delicat com és una residència de majors, encara de manera més contundent en l'actual situació sanitària. De la qualitat d'aquest servei, així com de la resta, depèn la salut i benestar de la nostra gent gran. Més encara, quan no només contempla la neteja de centre, sinó també el servei de menjador i bugaderia.

Les treballadores de neteja, ja no poden més i reclamen que des de la Conselleria s'elabori, al més aviat i amb les garanties necessàries, un plec de condicions digne i actualitzat, que contempli les necessitats reals de centre i alliberi de la sobrecàrrega de treball continuada d'aquesta plantilla, advertint que no es descarten mobilitzacions.

D'altra banda, la Residència de Majors de Torrevella, pateix contínuament els retards i impagaments de salaris de l'empresa Netalia. Aquestes treballadores porten sense cobrar els seus salaris des del mes d'agost, més de quatre mesos sense percebre cap quantitat, però sí amb l'obligació d'anar cada dia al seu lloc de treball sota pena de perdre la feina.

D'altra banda, l'anunci d'una compensació econòmica extraordinària per part de la Conselleria als que han estat treballant en primera línia durant la pandèmia, ha exclòs incomprensiblement a el personal de neteja de les contractes externalitzades, el que ha suposat un greu greuge comparatiu, ja que com la resta de col·lectius implicats mereixien aquest reconeixement.

En conseqüència, CCOO de Construcció i Serveis de País Valencià va sol·licitar la inclusió del col·lectiu entre els beneficiaris, sense haver obtingut fins al moment cap resposta.

Per tot això, des del sindicat es sol·licita a la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que doni la prioritat necessària a aquestes problemàtiques i adquireixi un compromís amb totes aquestes treballadores de neteja que presten la seva tasca en un servei tan essencial.